Sedih tapi Benar: Kegagalan Perisikan & Bad Sistem Maklumat

| 01/08/2010 |
Download sebagai PDF
|

“Mereka yang tidak belajar dari sejarah ditakdirkan untuk mengulanginya.”

-George Santayana

Kata pengantar: Isnin, kami menulis Human Error (versus Kegagalan sistemik), yang dilengkapi posting kita lagi dari hari Minggu: Kegagalan Perisikan dan Desain Sistem Maklumat Buruk. Banyak yang 'Ralat Manusia’ post telah dikhaskan untuk menyebut bahawa dalam organisasi, kebanyakan kegagalan, termasuk kegagalan manusia, adalah kegagalan sistemik. Anda tidak boleh menyalahkan bawahan anda!

Di posting Minggu, kita hipotesis dan spekulasi bahawa maklumat desain sistem yang buruk boleh menjadi penyebab dari kegagalan perisikan baru-baru ini. Kami berdasarkan anggapan mereka pada pengetahuan kita tentang sistem maklumat, umum desain kekurangan, dan sifat disfungsional birokrasi persekutuan tapi tanpa pengetahuan nyata atau khusus dari keadaan. Kami tidak bekerja untuk kerajaan, dan kami terlalu malas dan terlalu sibuk untuk menyiasat kita sendiri, tapi kami pikir firasat kami benar (dan bersedia mempertaruhkan reputasi seberapa kita pada mereka).

Jadi, di posting Isnin, kami menggunakan L. Gordon Crovitz's medan, Perisikan Apakah Thing Terrible untuk Limbah, which appeared in that day’s edition of The Wall Street Journal, untuk memberikan beberapa bukti anekdot untuk menyokong dugaan kita tentang sifat terlalu terpusat dan terlalu-kaku dari sistem.

Kami menutup pos Isnin dengan: “Sedih, tetapi benar.”

Sayangnya, an article in Friday’s edition of The Wall Street Journal, Tahun rintik-Perkongsian Data terhadap tersangka, menyediakan bukti tambahan untuk menyokong banyak kritik yang kami dikenakan pada hari Ahad (berdasarkan spekulasi kami).

Kami menulis “sayangnya,” kerana ini adalah salah satu kes di mana kita benci benar, tapi membacanya (rencana) dan menangis. Berikut adalah beberapa item yang disebutkan dalam artikel dan komentar kita.

Presiden Obama memerintahkan badan-badan untuk meningkatkan teknologi maklumat.

  • Ini tidak mungkin bahawa kegagalan adalah tentang teknologi atau anggaran yang tidak mencukupi. Nota, menggunakan aplikasi open-source web, database kami berasaskan lokasi dan bayaran e-mail kurang daripada $150 pada tahun untuk beroperasi. Ini adalah sistem penerbitan state-of-the-art yang dapat dengan mudah digunakan oleh jabatan dan agensi untuk pos (dan mengkategorikan) kualitatif maklumat dan memimpin. Those categories could include substantiated versus unsubstantiated claims.
  • Lebih mungkin ini tentang desain sistem. Kami tidak berada di bawah-menganggarkan kelantangan data untuk beberapa agensi, tetapi kita mempersoalkan keperluan untuk sentralisasi simpanan dan pengurusan. Lebih lanjut di bawah.

Sebuah usaha dahulu integrasi, tepat disebut Integrasi Maklumat Program, gagal.

  • Apakah ada yang terkejut dengan keputusan yang?
  • Kami menduga itu terlalu-kaku dan terpusat.
  • Kami juga menduga bahawa jika seperti usaha integrasi adalah untuk pernah berhasil, itu akan segera usang–kemungkinan besar kerana beberapa lembaga seperti upgrade salah satu dari database-nya, dan tidak lagi Integrable.

Seharusnya, usaha lain integrasi tidak akan lengkap untuk dua tahun.

  • Ingat: usaha terakhir gagal. Jadi, mengapa percaya batas masa dua tahun?
  • Ini mungkin melibatkan perunding sangat rajin dan bekerja keras banyak berputar pada roda hamster kecil dan berpeluh banyak, tapi dengan tidak ada kesempatan nyata kejayaan. Ini akan menjadi Tragedi Yunani jika itu bukan satu Amerika.
  • Ada keperluan untuk sistem yang besar, tapi kami menduga jauh lebih sedikit daripada dianggap.
  • Masalahnya bukan bagaimana untuk mengumpul semua maklumat dan data, adalah bagaimana untuk mengakses maklumat seefisien mungkin. Jadi, mengapa sebuah agregat perantara ketika lembaga individu boleh menerbitkan dan carian (dengan clearance yang tepat) akan boleh menemuinya.

Penekanan pada menyambung sistem e-mel

  • Sila lihat posting kami, Inexpensive but Valuable Web-​based MIS, khususnya bahagian, ‘E-​mail as the Central Nervous System.No need to repeat the argument here, tapi e-mel adalah sistem maklumat pengurusan yang tidak cekap. Lebih baik dan pengganti murah ada.
  • Komunikasi harus sekitar akan tentang penerbitan fakta, spekulasi, dan pendapat, dan lain-lain membiarkan mereka mencari posting atau laporan (dan / atau menerima feed dari yang akan datang).
  • E-mail ini kuno untuk tujuan ini. Kami meminta, Sayang pembaca: kau tahu salah satu daripada beberapa alamat e-mail kami? Kecuali atau teman atau kenalan, di, Anda tidak. Namun anda boleh membaca spekulasi kita saat ini dan masa lalu dan secara automatik maklumat dari orang-orang masa depan.
  • Mengapa tidak penganalisis perisikan, dalam komuniti mereka sendiri, mempunyai kapasiti yang sama yang anda, Sayang pembaca, memiliki seluruh masyarakat di seluruh dunia yang web? Asalkan anda tinggal di percuma, uncensored masyarakat, Anda mempunyai kemampuan dengan sedikit atau tanpa bayaran. Anda boleh mencari item menarik dan membaca dan menilai mereka berdasarkan pengetahuan dan perspektif. Anda boleh menganggap kami bodoh atau tidak, tetapi anda boleh membuat penilaian bahawa diri anda untuk masalah tertentu atau perlu. Mengapa tidak penganalisis mampu melakukan hal yang sama pada intranet mereka?

Perisikan Nasional Perpustakaan membolehkan carian laporan selesai

  • Itu bagus, tapi itu tidak cukup.
  • Berapa banyak data yang subjektif dan beralasan dan tidak disahkan dikeluarkan dari laporan-laporan selesai? Lagi, itulah barang dari pelanggan-pelanggan baru dan pengenalan ancaman.
  • Berapa lama masa yang diperlukan untuk laporan tersebut harus “selesai” sedia untuk dimakan awam dan?
  • Jika badan-badan atau kumpulan kerja yang telah mereka sendiri (selamat, Intranet) publishing platform, mengapa repot-repot konsolidasi? Biarkan pengguna berpotensi, dengan jarak yang tepat, berselancar. Cara lain untuk meminta: kenapa repot-repot mengkonsolidasikan ketika konsolidator tidak boleh selalu menjangka keperluan pengguna? Juga, setiap blog di web mempunyai sistem sendiri izin untuk akses kepada maklumat peribadi dan password yang dilindungi. Apakah ada yang menyiasat apakah suatu clearinghouse pusat lebih cekap daripada mempertahankan akses kepada data pada peringkat tempatan. We don’t have many subscribers, tetapi kita tahu kapan kita yang baru, dan dapat memberikan pelbagai peringkat akses kepada mereka.

Masalah mencari maklumat yang belum diproses, khususnya izin

  • Lihat Minggu atau Isnin posting.
  • Tentang yang mempunyai akses ke database yang, izin keselamatan adalah masalah utama bagi pelbagai alasan yang baik, tapi perbezaan harus dibuat antara data mengenai warga negara dan orang asing, dan tidak ada alasan untuk memberkati orang asing dengan hak-hak kami; sehingga, maklumat mengenai orang asing harus lebih mudah diakses.

Keselamatan jarak

  • Jelas diperlukan, jelas kendala. Sebenarnya, menurut definisi, mereka kendala sharing.
  • Kami tidak mempunyai jawapan untuk masalah ini, tapi kita mempunyai pertanyaan: Apakah clearance status-simbol? Haruskah penyelidik tahap yang lebih rendah dan penganalisis mempunyai akses yang lebih besar? Berapa kos dan manfaat dari akses yang lebih besar? Bagaimana mungkin kebocoran kompromi pelbagai penyelidikan? Jelas, nota lawatan, query, dll, boleh disimpan (sama seperti kita telah di laman web kami dan sebahagian besar Penerbit web lain).

Identiti Teroris Datamart Persekitaran

  • Kami meminta: yang, selain kerajaan (atau syarikat) birokrat (atau parasit perunding), bisa seperti nama itu? Sungguh-sungguh? Is it that crucial to create a word from the acronym?
  • Apakah mangling Bahasa Inggeris menyiratkan apa-apa tentang pembangunan sistem? Kami hairan.
  • Ini jelas suatu sistem terpusat, dan berdasarkan medan Crovitz telah disebutkan di atas, tampaknya sangat sulit untuk mendapatkan senarai. Kami menduga lebih sukar untuk turun dari senarai.

Apa yang akan kita lakukan?

Untuk pemantauan standard tertentu dan sistem pengesanan, ada keperluan yang jelas untuk database besar. Ini serupa dengan sistem pencatatan untuk peristiwa dan urus niaga, i, tidak jauh berbeza dari, mengatakan, menjejaki menyemak transaksi akaun atau pembelian dan kembali pada Walmart. Dalam suatu usaha di seluruh dunia seperti pengesanan pengganas dan pemantauan, sistem tersebut perlu aplikasi web carian boleh (di intranet peribadi). Itu mengurangkan keperluan untuk konsolidasi ke dalam satu database ginormous.

Sebenarnya, web apa-apa jika tidak satu, besar, anda cari database (diperbuat daripada berjuta-juta orang kecil). Namun, konsolidasi dan agregasi adalah melekat dan organik, bukannya memerintahkan atau pusat-dirancang. Sebenarnya, halaman moden database-driven, dan kunjungan ke laman sebuah panggilan kepada (Saat ini) database. Setiap kali carian dilakukan Google, surfer web adalah menjalankan query, dan mempunyai akses kepada beberapa laman tetapi tidak lain, yang dilindungi kata laluan.

Lagi pula, enjin carian telah mengembangkan algoritma untuk menyajikan hasil dalam cara tertentu, dan mereka sangat baik dalam hal itu. (Setidaknya pada mereka carian di mana kita peringkat tinggi.) Itu adalah di mana masa dan usaha harus dicurahkan–tidak dalam usaha untuk menyatukan database secara fizikal berbeza.

Dalam hal itu, membiarkan disparitas tumbuh sehingga masing-masing lembaga dapat melayani misi sendiri, belum menghasilkan dan menerbitkan laporan intranet yang boleh dicapai dan nota.

Kami membayangkan bahawa banyak daripada penyiasatan ad hoc dan melibatkan sedikit kebetulan. Kami akan membayangkan bahawa dengan misi yang agak berbeza, instansi memiliki data yang sedikit berbeza dan keperluan maklumat dan penekanan dan tradisi dan budaya. Jadi, kenapa cuba terpusat mengkonsolidasikan (dan kerana itu menghomogenkan) the unique systems that may have evolved for specific and good reasons.

Namun, kecil, istimewa sistem yang meliputi keselamatan intranet, can be index-able and search-able–seperti web.

Jadi, kita katakan memanfaatkan kekuatan aplikasi web yang ada dan teknologi untuk melindungi bangsa kita. Biarkan penyelidik dan penganalisis menjadi penerbit keusahawanan pandangan aneh mereka, fakta, dan pengandaian. (Semua swasta dan semua selamat di intranet.)

Biarkan penyelidik dan penganalisis menerbitkan laporan mereka dan spekulasi untuk diri mereka sendiri dan lembaga-lembaga lain, bergabung dalam forum, dan bercakap-cakap dengan rakan-rakan mereka–bahkan tanpa nama. (Kami mengulangi: semua diterbitkan dengan aman dan peribadi di intranet besar, tentu saja.) Biarkan mereka menggunakan akal mereka dan latihan untuk berperilaku entrepreneurially, tidak birokratik.)

Menggunakan sumber daya pusat untuk mengembangkan algoritma carian dan security clearance / izin aplikasi yang beroperasi mulus dalam persekitaran yang selamat. Mengintegrasikan cerdas, bukan oleh konsolidasi, oleh query. pengurusan pengguna dan hak-hak akses yang sangat penting, tapi berjuta-juta halaman telah menyelesaikan masalah seperti. Dengan sedikit bimbingan dan dalam masa, kami pikir kerajaan boleh, terlalu.

Maklumat: itu seperti ekonomi (dan kekayaan) bodoh. Cobalah untuk memusatkan itu, dan anda akan membunuh dan menghancurkan insentif untuk menghasilkan lebih banyak. Dalam hal itu, lihat The Wall Street Journal Ulasan & Pandangan, ‘A Failure to Connect the Dots, untuk bukti yang menguatkan lebih dan perspektif.

Kami mungkin akan mengedit posting di pagi hari. (Kami melakukan, dan kemungkinan akan melakukannya lagi.)

Tinggalkan Balasan

Anda harus login untuk menghantar komen.